• Myself…

    zieaddin adalah gabungan nama antara nama depan ibu & nama akhir ayah (ADibah & KamarulDIN), jadilah ADDIN, zie adalah nama panggilanku yang agak "familiar" :) Dalam bahasa arab "zie addin" bermaksud yang "mempunyai agama"... insyaAllah..agama itulah yang penting... addin di sisi Allah hanyalah ISLAM...maka "laluan ini"lah yakni ISLAM yang menjadi pilihanku untuk selamanya...

  • AbayaSouq.com

  • Archives

  • Almarhumah Zainab al-Ghazali

  • YB Pn Hjh Siti Zailah Mohd Yusoff

  • YB Pn Hjh Wan Ubaidah Omar

  • Pn Hjh Mumtaz Md Nawi

  • Datin Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail

  • Benazir Bhutto

  • Tan Sri Dr Zeti Akhtar Aziz

Pasrahkan Di Mana Saja Allah Meletakkan Dirimu…

Assalamualaikum… wah sudah lama aku tidak menjenguk laman ini…. di sini aku terasa ingin berkongsi sesuatu bersama teman-teman….hayatilah coretan ini…

“Adapun manusia, bila Rabb-nya mengujinya lalu dimuliakan-Nya dan diberi-Nya kesenangan, maka dia berkata : “Rabbku telah memuliakanku. Sedang jika Rabbnya mengujinya, lalu ia mengurangi rezekinya, maka ia berkata, “Rabbku menghinaku.” (QS. Al-Fajr : 15-16)

Kita semua umumnya pernah mengalami. Memohon pada Allah dengan sepenuh hati, khusyu, agar Allah memberikan sesuatu yang kita inginkan. Meminta dengan penuh harap kepada Allah untuk mengabulkan permintaan yang kita anggap itulah kenyataan yang paling baik. Berharap pada Allah agar Allah memberikan kita sebuah nikmat yang dalam pandangan kita, nikmat itulah yang paling tepat untuk kita. Tapi … ternyata, permintaan itu tak kunjung dikabulkan oleh Allah swt.

Mungkin, banyak di antara kita yang mengalami keadaan seperti ini mengeluh, kecewa, putus asa, “frust”, dan sebagainya. Padahal, pernahkah kita berfikir, sejauh mana kebenaran anggapan kita bahawa penundaan pemberian Allah itu adalah suatu bencana? Atau, pernahkah kita merenungkan, mungkin penundaan permintaan kita itu justeru kurnia yang harus kita syukuri? Apakah pengabulan do’a dan harapan itu selalu bermakna kemuliaan dari Allah untuk kita? Atau apakah pemberian langsung Allah kepada kita itu justeru sebuah bencana? Kita tidak pernah tahu rahsia itu semua.

Menganggap bahwa pemberian itu bukti kemuliaan dan penundaan pemberian itu keburukan, merupakan sikap yang disinggung dalam firman Allah swt, “Adapun manusia, bila Rabb-nya mengujinya lalu dimuliakan-Nya dan diberi-Nya kesenangan, maka dia berkata : “Rabbku telah memuliakanku. Sedang jika Rabbnya mengujinya, lalu ia mengurangi rezekinya, maka ia berkata, “Rabbku menghinaku.” (QS. Al-Fajr : 15-16) Manusia yang diceritakan dalam firman Allah itu, menganggap kesenangan sinonim dengan kemuliaaan dari Allah. Sebaliknya pengurangan rezeki itu bermakna dengan penghinaan dari Allah.

Pemberian dan penundaan nikmat merupakan masalah yang paling penting dan amat berpengaruh dalam kehidupan seseorang. Sayangnya seperti firman Allah tersebut, banyak orang yang keliru memahami masalah itu. Dan kerana itulah al-Qur`an meluruskannya. Seringkali Allah menangguhkan pemberian dunia pada makhluk yang paling dicintai-Nya, sementara Ia mencurahkan segala macam kesenangan dunia kepada makhluk yang paling dimurkai-Nya. Kerana itu, pemberian duniawi dari Allah bukan tanda kemuliaan, dan penahanan pemberian bukan tanda kehinaan.

Ibnu Athaillah berkata, “Jika Allah menahan pemberian-Nya padamu, maka fahamilah bahawa itu adalah suatu karamah (kemuliaan) untukmu selama kau pertahankan keislaman dan keimananmu, hingga segenap apa yang dilakukan Allah kepada dirimu menjadi kurnia pula kepadamu.” Ia kemudian melanjutkan, “Cukuplah sebagai balasan Allah atas ketaatanmu, jika Dia ridha kepadamu kerana engkau menjadi orang yang taat kepadanya. Cukuplah sebagai balasan atas orang-orang yang beramal, Allah bukakan hatinya untuk menjalankan ketaatannya, dan apa saja yang diberikan pada mereka berupa kesenangan terhadap-Nya.”

submitted by : NA
sumber : Era Muslim

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: